Waarom inkomensbeheer?

  • Je kan zelf niet goed het overzicht houden op je geld, maar hoeft je financiën niet helemaal uit handen te geven. Je kunt wel zelf je belastingaangifte doen en voorzieningen aanvragen;
  • Het lukt je door omstandigheden tijdelijk niet meer om overzicht in je financiën te houden;
  • Je hebt geen schulden of maar 1 schuldeiser en/of schulden tot maximaal € 3.000,-;
  • Je hebt een beperking waardoor met geld omgaan moeilijker voor jou is en je woont in een instelling en/of hebt maximaal 5 vaste lasten betalingen per maand;
  • Je hebt een eigen onderneming die goed loopt, maar je hebt wat hulp nodig bij het regelen van je privé- en/of zakelijke financiën.

Wat is inkomensbeheer?

  • Inkomensbeheer is een overeenkomst die jij met ons sluit waarin je afspreekt wat wij voor jou doen en wat je zelf blijft doen;
  • Inkomensbeheer kun je aanvragen als je 18 jaar of ouder bent;
  • Inkomensbeheer heeft een opzegtermijn van 1 kalendermaand;

Wie kan mijn inkomensbeheerder worden en hoe?

  • In sommige gevallen kun je de gemeente vragen of zij jouw inkomensbeheerder kunnen worden, in de meeste gevallen is dit gratis. Soms kan dit niet omdat je niet voldoet aan de voorwaarden van de gemeente;
  • Je kunt ook Fidinda vragen of wij je inkomensbeheerder worden, wij kunnen in de meeste gevallen meteen voor je aan de slag!
  • Als je voor Fidinda kiest zullen we samen een overeenkomst ondertekenen. Er zijn 3 soorten overeenkomsten, namelijk; uitgebreid, basis en zakelijk. Tijdens een intakegesprek bespreken we welke overeenkomst voor jou het beste is. 

Wat gebeurt er dan?

  • Wij openen een beheerrekening. Op deze rekening word je geld beheerd. Je inkomen en toeslagen komen hierop binnen en de vaste lasten worden hiervan betaald. Wij kunnen geen internetbestellingen voor je betalen via bijvoorbeeld IDeal of PayPal;
  • Er komt ook een leefgeldrekening. Deze rekening is voor jou. Je krijgt hier een pasje van. Iedere week of maand zal op deze rekening leefgeld worden gestort vanaf de beheerrekening. Hiermee kun je boodschappen kopen en andere persoonlijke uitgaven doen;
  • Wij zullen proberen voor je te sparen. Sparen wordt gedaan voor onvoorziene uitgaven zoals een kapotte koelkast, maar ook voor de tandarts, kleding en leuke dingen;
  • Als je extra geld nodig hebt, kun je dit met ons overleggen. Wij zullen dan kijken of er
  • genoeg geld is gespaard om extra geld naar je over te maken. Het kan dus ook wel eens zijn dat wij “nee” moeten zeggen. Dat is niet leuk, maar wel het beste voor jou. Zo voorkom je namelijk dat er (nieuwe) schulden ontstaan;
  • Hoeveel leefgeld je krijgt en hoeveel er kan worden gespaard, is helemaal afhankelijk van je budget. In je budget staat alles wat er binnen komt aan inkomen en toeslagen en alles wat er uit gaat aan vaste lasten. Wat er dan overblijft, kan besteed worden aan leefgeld en aanvullen van spaargeld;
  • Bij inkomensbeheer blijf je altijd zélf verantwoordelijk voor het aanvragen van voorzieningen zoals toeslagen, kwijtschelding, heffingskorting en andere voorzieningen. Ook moet je zelf je belastingaangifte doen en moet je er zelf voor zorgen dat er genoeg geld binnen komt zodat wij al je vaste lasten kunnen betalen. 
  • Wij zijn je persoonlijke adviseur. Wij helpen je en wij willen het beste voor je. 
  • Wij zullen alle inkomsten-, vaste lasten- en eventuele schuldenrelaties aanschrijven zodat deze post niet meer op je eigen adres binnen komt. Als je daarna nog post ontvangt, kun je dit aan ons doorsturen;
  • Als je maar 1 schuldeiser hebt of maximaal € 3.000,- aan schulden, zullen wij, zodra je budget en je persoonlijke situatie stabiel zijn, samen met jou een oplossing zoeken voor je schulden. 
  • Je kunt online meekijken op al je rekeningen zodat je kunt zien hoeveel geld er is en wat er mee gebeurt;
  • De accountant controleert ieder jaar of wij onze administratie en de dossiers goed op orde hebben. Jouw geld is veilig bij ons;

Kosten

  • Aan inkomensbeheer zijn kosten verbonden. Het gaat dan om eenmalige intakekosten, maandelijkse kosten en eenmalige afsluitkosten zodra de overeenkomst wordt beëindigd. De kosten verschillen per soort overeenkomst. Voor extra werkzaamheden kan er, na jouw akkoord, ook een extra tarief in rekening worden gebracht. De tarieven staan onder Downloads.

Hulp nodig?

Neem contact met ons op. Wij zijn op werkdagen van 08.30 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.30 uur bereikbaar.

Benieuwd waar we u nog meer mee kunnen helpen?

Contact opnemen

Waarmee kunnen wij u helpen?

Wij bieden maatwerk voor al uw (financiële) zorg vragen.